جمعه ؛ 30 شهريور 1403
19 اسفند 1397 - 15:15
گذری بر تقویم حماسه و خون

رشادت فرزندان امام (ره) در «بدر» و عروج سردار با اخلاص آذربایجان

عملیات «بدر» از جمله نبرد‌های ماندگار دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران است. این عملیات در ساعت ۲۳ شامگاه ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۳ با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» در منطقه شرق دجله و هور شروع شد.
کد خبر : 2487

۱۹ اسفند ۱۳۶۳ – آغاز عملیات بدر در شرق رودخانه دجله عراق.
۲۲ اسفند ۱۳۵۸ – سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی - روز بزرگداشت شهدا.
۲۳ اسفند ۱۳۶۶ - عملیات نامنظم ظفر ۷ در شرق استان سلیمانیه عراق.
۲۴ اسفند ۱۳۶۰ - عملیات ام‌الحسنین (س) در منطقه کرخه نور.
۲۴ اسفند ۱۳۶۶ - عملیات بیت‌المقدس ۳ در منطقه عمومی سلیمانیه عراق.
 
عملیات «بدر» از جمله نبرد‌های ماندگار دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران است. این عملیات در ساعت ۲۳ شامگاه ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۳ با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» در منطقه شرق دجله و هور شروع شد. هدف عملیات تسخیر بزرگراه بغداد – بصره و عبور از رودخانه دجله و در نهایت، دستیابی به برتری نظامی و استراتژیک در آن منطقه بود تا دشمن متجاوز مجبور به پذیرش خواسته‌های جمهوری اسلامی شود.
 
در این عملیات، رژیم عراق بار‌ها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و خلبانان عراقی نیز با بالگرد‌های ساخت شوروی، فرانسه و آلمان، بمب‌های گاز را که تازه در کارخانه سامرا تولید شده بود، بر سر رزمندگان اسلام ریختند و همین عامل باعث شد تا اهداف این نبرد، آنطور که انتظار می‌رفت محقق نشود، اما در عین حال استقامت و پایمردی رزمندگان سپاه و ارتش، ضربات کاری به پیکره ارتش متجاوز عراق وارد کرد. در مقطعی از عملیات که فشار روانی بیش از حدی بر فرماندهان و رزمندگان وارد شده بود، پیام حضرت امام (ره) خون تازه‌ای در رگ‌ها جاری کرد؛ آنجا که فرمودند: «چون گزارش دادند بعضی‌ها ناراحت هستند، می‌خواستم بگویم هیچ جای نگرانی نیست. ما از ائمه که بالاتر نیستیم. آن‌ها هم در ظاهر، بعضی وقت‌ها موفق نبودند. اگر کار برای خدا باشد که شکست ندارد». نقطه اوج این عملیات، شهادت مظلومانه فرزند دلاور خطه آذربایجان سردار شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود که باعث شد مانند دو برادر شهیدش، پیکرش هرگز به دست نیاید و در اعماق دجله، ماندگار شود

ارسال نظرات